Leeractiviteiten ter verdieping lesstof online onderwijs #corona update 10

30 maart 2020

Leeractiviteiten ter verdieping lesstof online onderwijs

In dit blog een aantal concrete voorbeelden hoe je dieper kunt ingaan op al bekende leerstof. Het gaat hier om verdieping en/of verbreding van leerstof waarmee studenten al goed vertrouwd zijn, we noemen hen ook wel experts. Dit in tegenstelling tot novice, een student die net start met geheel nieuwe leerstof.

Verdieping en/of verbreding richt zich op hogere orde van informatieverwerking namelijk ‘evalueren’ en ‘creëren’. Zie ook de taxonomie van Bloom

Onderstaand vind je vier voorbeelden. Laat je vooral inspireren om je eigen online onderwijs vorm te geven!

 

Argumenteren

Formuleer één of meerdere stellingen over een onderwerp. Laat studenten hierop reageren waarbij ze met goede argumenten de stelling(en) moeten verwerpen of onderbouwen. Stuur erop aan dat studenten nieuwe literatuur zoeken om hun argumenten te onderbouwen. Je kunt deze opdracht individueel laten maken, maar het is ook mogelijk dat een student met één of twee medestudenten samenwerkt en als groep reageert op de stellingen. Het uitwisselen en bespreken van de argumenten kun je bijvoorbeeld doen via een online bijeenkomst.

Hypothese

Geef de opdracht aan studenten om een hypothese te vormen over een bepaald onderwerp. Als je alle hypothesen hebt verzamelt, kiest elke student één hypothese uit en gaat deze beantwoorden. Geef een duidelijke instructie zoals: welke zaken van de hypothese kun je wel/niet onderbouwen met feiten? Zijn er onderdelen van de hypothese die uitgaan van een verkeerde aanname en zo ja, waarom? Welke concrete feiten ken je die de hypothese onderuit halen? Welke andere onzekere factoren spelen een rol? Je kunt eventueel ook de opdracht geven om op basis hiervan een nieuwe hypothese te formuleren.

Tijdens een online bijeenkomst kun je een aantal hypothesen bespreken. Of je verzamelt de hypothesen en antwoorden, maakt een selectie hiervan en verwerk deze in een PowerPoint of Prezi. De PowerPoint of Prezi deel je vervolgens op Moodle.

  • Verzamel de hypothesen op een Moodle forum, zie in de Verdiepende cursus meer informatie over Fora.
  • Of verzamel ze via een Padlet door deze in Moodle te delen

Ontwerpen

Maak of zoek een casus over een bepaald onderwerp. In deze casus is sprake van een bepaalde situatie, een nieuw probleem, meerdere of onzekere ontwikkelingen enzovoort. Plaats op Moodle de casus en geef instructie, zoals: ‘lees casus X en verzin een oplossing voor dit probleem. De oplossing krijgt de vorm van een ontwerp’. Een ontwerp kan van alles zijn zoals een beslisboom, een bepaalde aanpak, procedure enzovoort. Afhankelijk van de casus kan dit een individuele opdracht zijn, of een aantal studenten werken samen in een kleine groep.

Als je voor het laatste kiest: organiseer een online bijeenkomst en geef elk groepje de opdracht om in 5 à 10 minuten hun ontwerp te presenteren. Daarna gevolgd door (getypte) discussie.

Bloggen

Zet een blog in: elke student schrijft een blog over een actuele ontwikkeling in het eigen vakgebied. Dat kan heel specifiek zijn, maar ook de Corona-crisis heeft zijn uitwerking op vele vakgebieden. De student beschrijft in het blog eerst de actuele ontwikkeling, aangevuld door meer informatie of andere invalshoeken (onderbouw met literatuur). Tot slot formuleert de student een eigen mening over deze ontwikkeling. Het is aan te raden om een grens  te stellen van maximaal 600 woorden zodat de student ook leert om helder en kort te schrijven.

  • De opties om te bloggen in Moodle zijn beperkt, en voornamelijk via portfolio Mahara.
  • Alternatief is een document te delen via Moodle Forum, zie in de Verdiepende cursus meer informatie over Fora.
  • Je kunt als docent een blog aanmaken, zie item ‘Weblogs‘ waarop alle berichten worden geplaatst. Dit zijn ‘gratis’ tools. Onthoud dat niets gratis is. Je betaalt altijd met je data. Let dan zeker op de privacyvoorwaarden. Je kunt studenten niet verplichten deze tool te gebruiken.

Ondersteuning nodig?

  • Vraag professionals die je kunnen helpen drempels bij het ontwerpen van digitale leerarrangementen weg te nemen. Momenteel vind je via internet heel veel hulpbronnen. Ook binnen Zuyd staan collega’s klaar om te helpen. Vraag je collega om hulp, of de DLO-coach van je opleiding. Je kunt ook mailen naar onderwijsvraag@zuyd.nl | video@zuyd.nl

En onthoud: Goed online (blended) onderwijs ontwerpen kost tijd en ervaring. Wanneer we handelen in een noodsituatie moeten we elkaar niet te hoge verwachtingen opleggen; wees ook meelevend naar jezelf toe!

Zie ook de overzichtspagina met alle corona updates

 

Uitgelichte afbeelding van Vektor Kunst via Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.