Padlet

30 augustus 2016

Padlet

Padlet is een virtuele muur waarop je tekst, afbeeldingen, links, video en dergelijke kunt ‘plakken’.

Het is een online communicatietool / prikbord waarop iedereen tegelijkertijd een bericht kan achterlaten. Je kunt meerdere ‘muren’ (of ‘prikborden’) aanmaken en de vormgeving naar eigen smaak en wensen aanpassen. Het internetadres kun je een eigen herkenbare naam geven. Werken met Padlet kan via een browser (laptop/pc) maar ook via een app (zowel via App Store als Google Play). Er is een gratis versie beschikbaar die voldoet voor het onderwijs. Wil je meer mogelijkheden dan zijn er drie verschillende betaalde versies beschikbaar.

Padlet in het onderwijs – didactische toepassingen

Padlet kun je op verschillende manieren in het onderwijs inzetten zoals bij het activeren van voorkennis of het inventariseren van meningen. Hieronder staan drie verschillende rollen beschreven die Padlet elk op een andere wijze inzetten en ook andere didactische doelen hebben.

Tutor: als tutor is Padlet inzetten om het leerproces van studenten te stimuleren door hen te laten brainstormen. Stel: je wilt dat studenten naar hoorcolleges gaan en met elkaar tijdens de tutorbijeenkomst hierover in gesprek gaan. Studenten kunnen op Padlet (korte) samenvattingen van hoor- of werkcolleges zetten, studenten kunnen zelf vragen maken over een hoor- of werkcollege en deze posten. Je kunt studenten van te voren de vragen laten maken en het antwoord op de Padlet te zetten.

Trainer: een training waarbij het aanleren van vaardigheden centraal staan is Padlet ook goed te gebruiken. Zo kan dat vooraf  aan de training de student een tekst moet lezen zodat hij voorbereidt naar de training komt. Je kunt aan studenten vragen om in eigen woorden de kern van de tekst op de Padlet te zetten. Je kunt ook zelf als docent vragen maken die de studenten moeten beantwoorden, bekijk het voorbeeld (afbeelding links, klik erop om te vergroten).

Het voordeel van Padlet is dat het voorkennis activeert, uitnodigt tot samenwerken en kennis delen, het stimuleert en de opdracht is op elk moment op elk device te maken. Als je een opdracht op de Padlet zet die de student moet maken, speelt ook sociale druk mee. De student ziet namelijk precies wie van de medestudenten de opdracht al gemaakt heeft, en als docent zie je ook wie de opdracht niet gemaakt heeft.

Hoorcollege docent: tijdens een hoorcollege kan Padlet goed dienen om voorkennis te activeren. Je kunt aan het begin van een college vragen of de studenten willen reageren op een begrip (wat weten ze hier al van?) of op een stelling (wat vind je daarvan?). Klik op de afbeelding rechts voor een voorbeeld.

Tips, trucs en meer

Meet de Zuyd expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem. Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt ook zeker een reactie van de Zuyd Experts:

 

4 reacties op “Padlet”

  1. henk acampo schreef:

    Mooi strak voorbeeld met een concrete koppeling naar verschillende onderwijsactiviteiten! Ik docenten in de training BDB zeker wijzen op dingen@zuyd!

    Henk Acampo

  2. Dorien Gerards schreef:

    lijkt me een mooi instrument, zeker te gebruiken bij PGO!

    • Didi Joppe schreef:

      Dag Dorien,
      Padlet is inderdaad een fijn middel voor studenten en docenten om samen te werken, zaken te verzamelen op een centrale plaats en dergelijke. Succes met het gebruiken ervan en als je vragen hebt kun je altijd mailen!
      Groet, Didi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.