Handreiking

Het ontwerpen en ontwikkelen van blended onderwijs vergt een maatwerk aanpak. Afhankelijk van de onderwijsdoelen, de doelgroep, de onderwijskundige visie, zullen andere keuzes gemaakt worden om zo de beste blend te ontwikkelen en de meeste meerwaarde te creëren. Daarnaast vergt blended onderwijs een multidisciplinaire aanpak waarbij er gekeken wordt naar onderwijskundige aspecten, technologische mogelijkheden, roostering en planning, inrichting van onderwijsruimtes etc.

Voor een eerste start, heeft de dienst Onderwijs en Onderzoek een handreiking gemaakt. Deze handreiking biedt een aantal praktische en concrete handvatten en bestaat uit 2 onderdelen: de studentreis en de leeractiviteiten cirkel

English version: Guide to Blended learning

Studentreis

Onderdeel van de handreiking is de studentreis; een handig en praktisch ontwerpinstrument om te starten met het ontwerpen van blended onderwijs.

In deze video legt Guus Lambert uit hoe je de studentreis kunt inzetten om blended onderwijs integraal mee te nemen in de doorontwikkeling van onderwijs.

Wil je de studentreis voor je eigen onderwijs doorlopen, dan kunnen de onderwijskundige ondersteuners je hierbij begeleiden. Collega’s van Zuyd kunnen ook via het HR-aanbod de mogelijkheden bekijken om voor je eigen onderwijs met de studentreis aan de slag te gaan.

Leeractiviteiten cirkel

In de leeractiviteiten cirkel staan zes leerprocessen centraal. Per leerproces zijn leeractiviteiten beschreven en voor- en nadelen van online synchroon, online asynchroon  en fysiek. Aangevuld per leeractiviteit en leervorm zijn Zuyd tools benoemd. Klik maar eens door in de handreiking

In onderstaande video wordt uitgelegd wat de handreiking inhoudt en hoe je het kunt gebruiken.

Ondersteuning

Wil je ondersteuning en/of begeleiding? Er zijn verschillende teams beschikbaar om je te helpen, zie onze  contactgegevens.

Reacties zijn gesloten.