
Actief leren
Actief leren is één van de sleutels van het Zuyd programma Succesvol Studeren.
Actief leren veronderstelt een mix van werkvormen die past bij de leerdoelen, het houdt rekening met de voorkennis, leercompetenties en belangstelling van studenten, en actief leren zorgt voor een balans tussen f2f-onderwijs en studeren met behulp van de digitale leeromgeving.
Op deze website kan je vanuit verschillende zoekmogelijkheden informatie en inspiratie vinden over activerende werkvormen:
- Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek met Moodle
- Leeractiviteitencirkel uit de Handreiking blended onderwijs
- Online hoorcollege, een Learning Journey
- Posterreeks Actief Leren van het Lectoraat Professionalisering van het Onderwijs
- Meer met video
- leertechnologie op basis van leerdoelen (volgens Bloom)
- Zevensprong Online (PGO)
Het inzetten van activerende werkvormen verrijkt met leertechnologie vereist ook een ander ontwerp. Het voormalig lectoraat Technologie-Ondersteund Leren heeft een stappenplan beschreven, de ontwerpcyclus DC4E. In het blogbericht herontwerpen van je module staan een aantal aandachtspunten indien je een bestaande cursus wilt omzetten naar blended/online onderwijs.
Zie ook de blogberichten met als tag ‘actief leren’.