Weblogs

29 augustus 2018

Weblogs

Een weblog is een soort dagboek waarin een persoon of een groep personen op gezette tijden vertellen wat ze gedaan, gezien, gehoord,  geleerd of beleefd hebben. Voor de een is het schrijven in een weblog een persoonlijk dagboek waar het leven van alledag aan toevertrouwd wordt, voor de ander is het een manier om opgedane kennis en nieuwtjes aan vak- of hobbygenoten over te brengen. Op een blog schrijf je teksten en is het mogelijk om plaatjes, links en video op te nemen.

Een weblog heeft de volgende kenmerken:

  • Berichten worden met een zekere regelmaat geplaatst. Het nieuwste bericht staat bovenaan op de weblog; oude berichten verdwijnen na verloop van tijd uit beeld;
  • Er wordt automatisch een archief opgebouwd van oude berichten;
  • Met zoekfunctie kan de weblog worden doorzocht;
  • Aan elk bericht kunnen ‘labels’ of ‘tags’ worden toegekend: trefwoorden die aangeven waar het bericht over gaat;
  • Aan de zijkant(en) staan vaak gadgets (soms ook widgets genoemd), waarin informatie van elders in een blokje wordt getoond;
  • De meeste bloggers verwijzen naar collega-bloggers. Dit wordt wel een ‘blogroll’ genoemd;
  • De allerbelangrijkste functie van een weblog is de mogelijkheid om te reageren op een bericht. Zodoende kan er een discussie ontstaan tussen de lezers van de weblog en komt het blog tot leven.

Blogtools
De twee meest bekende blogtools zijn Blogger en WordPress.

  1. Heb je al een Gmail-account dan kun je met Blogger snel aan de slag. Op deze pagina staat uitgebreide help-informatie.
  2. Bij WordPress kan je kiezen tussen een hosted (cloud) of self-hosted (zelf installeren op eigen server). Er is heel veel mogelijk in WordPress. Op deze pagina staat uitgebreide informatie.

 

Weblogs in het onderwijs – didactische toepassingen

Een weblog kan voor verschillende doeleinden in het onderwijs ingezet worden, en kunnen zowel voor studenten als voor docenten een bruikbaar middel zijn. Een weblog kan ingezet worden bij:

  • Samenwerking in groepen, bijv. wanneer studenten in groepen werken aan een casus. In zijn weblog beschrijft elke student zijn vorderingen; de anderen uit de groep kunnen daarop reageren.
    Zie het voorbeeld van Zuyd docent van de opleiding European Studies Emmy Nelissen-Pierik die weblogs inzet om studenten te leren argumenteren.
  • Projecten die gedurende langere tijd uitgevoerd worden, bijv. een stage, een serie colleges of het bijhouden van een leesdossier. In zijn weblog doet de student verslag van zijn vorderingen.
    Zie het Zuyd voorbeeld Curious People op de Hotel Management School Maastricht [in het Engelstalig artikel van Ankie Hoefnagels en Sylvia Schoenmakers] 
  • Reflectie op een onderwerp, bijv. om een actueel onderwerp te bespreken. Een bijzondere vorm van reflectie is het portfolio: in een weblog kunnen studenten hun eigen vorderingen bijhouden en hierop reflecteren.
    Zie het Zuyd voorbeeld Het Leerplein op de Nieuwste Pabo. Marcel Graus en Ankie van de Broek doen in het artikel Samen delen is samen groeien verslag over reflecterend bloggen in
    een de online Pabo Community.

Je kunt als docent ervoor kiezen om studenten samen te laten werken in één weblog, of elke student een eigen weblog bij te laten houden. In beide gevallen kunnen anderen reageren op de gepubliceerde posts. De docent kan als begeleider optreden door de voortgang te controleren en feedback te geven. Voor de studenten is het werken in een weblog, naast het bereiken van de vakgebonden leerdoelen, een training in het goed documenteren, evalueren en verwerken van informatie. Deze informatievaardigheden komen tijdens de hele opleidingsperiode èn daarna van pas.

Bloggen als bewijstlast

Gebruik je een weblog (zoals Blogger of WordPress) als een portfolio dan is het ook mogelijk om je blogberichten als PDF te bewaren, zodat je deze kunt opnemen in het e-portfolio. In dit document staat dit stap voor stap beschreven.

Binnen Moodle, de digitale leeromgeving van Zuyd is ook een blogtool beschikbaar. Meer informatie hierover volgt.

Tips, trucs en meer

  • Wie studenten een eigen weblog laat maken zal er behoefte aan hebben om de inhoud van al die blogs op de een of andere manier bij elkaar te laten komen om te kunnen volgen wat op die blogs geschreven wordt. Vaak wordt hiervoor gebruik gemaakt van een RSS-reader zoals Feedly of startpagina’s als Netvibes .
  • Plaatjes op je blog. Zoek bijvoorbeeld een plaatje of foto op internet, maar hou hierbij rekening met auteursrecht.
  • Doordat je gekozen hebt voor een thema met kolommen, heb je op je blog altijd één of meer sidebars. Deze sidebars zijn te personaliseren met ‘widgets’. Widgets zijn elementjes met een bepaalde eigenschap die je naar wens kunt toevoegen aan je sidebars. Ze bieden de mogelijkheid om allerlei vormen van online media naar je blog toe te halen. Denk hierbij aan foto’s, RSS-feeds of video’s. Maar er zijn ook vrije tekst-widgets, recente berichten-widgets etc.
  • Wat is een blog? / M.A. Nieuwenhuis;
  • Bloggen in het onderwijs. Handvatten voor de inzet van weblogs / Tons Fleuren, Daniëlle Quadakkers en Mia van Rijsewijk (Fontys, Dienst Onderwijs en Onderzoek)

Bloggen

Workshop Bloggen from Judith van Hooijdonk

Meet the Zuyd Expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem. Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt zeker ook een reactie van de Zuyd Experts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.