4. Combineer woord en beeld 

4. Combineer woord en beeld

Informatie die zowel via woorden als beelden wordt gepresenteerd, wordt gemakkelijker opgeslagen dan wanneer alleen maar woorden worden gebruikt. Dit principe is gebaseerd op het feit dat verbale en visuele informatie volgens twee afzonderlijke (maar gelijktijdig werkende) processen in het werkgeheugen verwerkt worden en vervolgens in het langetermijngeheugen geïntegreerd. Dat maakt het leren minder belastend en effectiever. 

Kern: Verrijk woorden met beelden – Denk ook aan de multimedia-principes

Meer informatie over deze bouwsteen op op OU-website Wijze Lessen


Hoe kun je Moodle  inzetten om woord en beeld te combineren bij leeractiviteiten?

Het is slim om in een Moodle-cursus, zowel woorden als afbeeldingen te gebruiken, in plaats van woorden alleen. Dit kan zowel geschreven als gesproken tekst zijn. Afbeeldingen zijn zowel tekeningen, foto’s maar ook animatie en video. Niet alle afbeeldingen ondersteunen leren, het is belangrijk een afbeelding te kiezen die aansluit bij de woorden. In dit laatste geval leidt de afbeelding zelfs de aandacht af van de geschreven tekst. Het meest ondersteunend werken afbeeldingen, die een samenvatting laten zien van kwantitatieve relaties zoals een grafiek. Afbeeldingen die veranderingen in de tijd laten zien werken ook goed, zoals een video van een timelap van de ontwikkeling van een embryo.  Of afbeeldingen van ingewikkelde structuren of fenomenen zoals een tekening van een moleculaire structuur. Dat de combinatie van woord en beeld beter werkt is afkomstig van de multimediaprincipes van Mayer. Deze zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek en toepasbaar op alle leeractiviteiten. Deze principes gelden zowel voor een voor een PowerPoint-presentatie, maar ook hoe je je werkt met tekst en media in je Moodlecursus. De combinatie tekst én beeld werkt beter dan alleen tekst.

  • Het aanbieden van leerstof via Moodle biedt allerlei mogelijkheden om woord en beeld te combineren. Wanneer je informatie in Moodle deelt via bijvoorbeeld een ingesproken PowerPoint of een kennisclip, dan kun je gebruik maken van bijvoorbeeld de 5×5 regel. Dit betekent per sheet maximaal 5 bullets gebruiken en per bullet maximaal 5 (kern)woorden. Pieter Dekkers bracht alle tips bij elkaar in een handig overzicht. Deze kun je zoals eerder aangegeven opnemen als Moodle-bron.
  • Een manier om je instructie of presentatie aantrekkelijker te maken is het gebruik van animaties. Hier zijn allerlei tools voor beschikbaar zoals de animatietool Powtoon. Deze tool zit niet in Moodle maar de gemaakte animatie kun je (via de mediaserver) wel binnen Moodle tonen.
  • Als je in je onderwijs veel gebruik maakt van YouTubefilmpjes dan is het mogelijk om met de H5P module interactieve inhoud binnen Moodle zelf woorden toe te voegen in de film. Deze toelichting kan je dan laten verschijnen op een bepaald moment. Je kunt daarmee signaalwoorden voor de student in beeld brengen. De tool wordt meestal gebruikt om vragen te stellen in de video, maar deze toepassing draagt bij aan deze wijze les.

 


Welke andere tools kun je gebruiken om woord en beeld te combineren bij leeractiviteiten?

Meer informatie op het blog van Wilfred Rubens

Terug naar het overzicht

 

Reacties zijn gesloten.