Wijze Lessen voor online onderwijs #corona update 13

6 april 2020

Wijze lessen voor online onderwijs

In sneltreinvaart hebben docenten de afgelopen weken tools eigen gemaakt om de switch naar online onderwijs te realiseren. Echter, campusonderwijs is niet 1-op-1 te om te zetten naar online onderwijs.

Online onderwijs vergt een iets andere didactische aanpak. In het boek Wijze Lessen staan 12 bouwstenen voor effectieve didactiek bijeen. Hoewel in het boek niet de koppeling is gemaakt naar online onderwijs, geven de auteurs Tim Surma, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs, Paul Kirschner en Kristel Vanhoyweghen in verschillende zinvolle bijdrages belangrijke digitale didactische lessen mee.

Keep it simple!“, zo adviseren de auteurs in hun bijdrage op ScienceGuide. Paul Kirschner geeft in zijn blog aanvullend een aantal tips over effectieve didactiek in deze moeilijke tijd:

  • Houd het kort Probeer in je online les niet te doen wat je normaal doet.
  • Bereid je goed voor
  • Zorg voor structuur
  • Bereid studenten voor
  • Geef vooraf en achteraf korte opdrachten die ingeleverd moeten worden
  • Maak gebruik van de online bronnen die er zijn Probeer niet zelf iets beter te doen wat door een ander al goed gedaan is (zie ook onze corona update 12 over zoeken naar open leermateriaal)

Ook Gino Camp geeft een aantal tips. Gino doet onderzoek naar hoe je online en offline effectief leert. Hoewel hij in de video uitgaat van leerlingen en kinderen, zijn deze didactische tips ook interessant voor studenten. Hij adviseert docenten zich niet gek te laten maken door alle beschikbare tools maar te werken vanuit duidelijke doelen die bijdragen aan het leerproces van studenten. Stel de structuur voorop en zorg dat studenten niet overbelast raken door allerlei randzaken.

Zijn tips:

  1. Activeer voorkennis – Zet formatieve toetsen of discussiefora in of ze het begrepen hebben.
  2. Wissel uitleg / toelichting (niet langer dan 7 minuten!) af met activerende opdrachten (zie ook onze corona update 10 voor een aantal activerende werkvormen ter verdieping van de lesstof)
  3. En herhaal leerstof door gespreid formatieve toetsen aan te bieden (Moodle heeft heel veel mogelijkheden voor formatieve toetsen, zie Verdiepende Moodle cursus -alleen beschikbaar met een Zuyd-account)

Wilfred Rubens, nee geen mede-auteur van het boek Wijze Lessen, maar hij heeft wel een 12-tal blogs geschreven hoe je de wijze lessen met leertechnologie kunt versterken.

Heb je hier ondersteuning bij nodig?

En onthoud: Goed online (blended) onderwijs ontwerpen kost tijd en ervaring. Wanneer we handelen in een noodsituatie moeten we elkaar niet te hoge verwachtingen opleggen; wees ook meelevend naar jezelf toe!

Zie ook de overzichtspagina met alle corona updates

 

Uitgelichte afbeelding van Vektor Kunst via Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.