Socrative

14 oktober 2016

Socrative

Socrative is een online en interactieve tool waarmee je een quiz kunt maken. Net zoals bij Kahoot, heb je de mogelijkheid om diverse vragen maken, er is keus uit: waar-niet waar, multiple choice en open vragen. Het voordeel van Socrative is dat je deze vragen in één quiz kunt combineren. Ook is het mogelijk om teams tegen elkaar te laten spelen in een Space race.
Socrative is gratis en als docent moet je een account aanmaken. Registreren kan via de site maar ook via een app, als docent kies je voor de app Socrative Teacher (Apple) of  voor de Android app.  Een gratis account kent de beperking dat maximaal 50 studenten in één keer kunnen deelnemen. De andere beperking is dat je maar één ‘room’ kunt aanmaken, maar binnen deze ‘room’ kun je meerdere quizzen maken.

Nadat je bent ingelogd kies je voor Create Quiz. Je geeft de quiz een naam en daarna kies je voor het soort vraag: een multiple choice, true/false of short answer. Bij elke vraag heb je de mogelijkheid om een plaatje toe te voegen.

  1. Multiple choice: er staan standaard vijf antwoordmogelijkheden. Het is aan te bevelen om te kiezen voor vier antwoordmogelijkheden. Ook kun je bij elke vraag een uitleg geven, die de student ziet na het beantwoorden van de vraag.
  2. True/false: deze mogelijkheid kies je als je studenten een keuze wilt laten maken, het beste is dan ook om een stelling te formuleren of een uitspraak. Je kiest of deze true of false is, en ook hier heb je de mogelijkheid om een toelichting te formuleren op de stelling/uitspraak.
  3. Short answer: hier formuleer je een vraag of een korte casus waarop de student een kort antwoord moet geven. Je kunt ervoor kiezen om antwoordmogelijkheden aan te geven (maar dan is het verschil met de multiple choice niet zo groot) en ook hier is uitleg over het antwoord mogelijk.

Als je klaar bent met de quiz kies dan Save and exit. Via het menu kies je voor launch. In het volgende scherm zijn er drie opties:

  • Student paced – immediate feedback (de student bepaalt het tempo en krijgt na zijn antwoord direct te zien of het correct is en eventueel meer uitleg).
  • Student paced – student navigation (de student bepaalt het tempo, kan kiezen in welke volgorde hij de vragen beantwoordt en kan de gegeven antwoorden ook nog veranderen).
  • Teacher paced (hierbij bepaalt de docent het tempo).

De student logt in op b.socrative.com (deze link is voor de student pas actief als de docent een quiz heeft gelanceerd) of via de app en vult de Room name en zijn eigen naam in. Afhankelijk van de gekozen opties ziet de student de vragen.

In real-time ziet de docent de namen van de studenten verschijnen, hun gekozen of gegeven antwoord en of het antwoord correct of niet correct is (zie het plaatje ‘docent en student view’). Na het afsluiten van de quiz krijg je de mogelijkheid te kiezen uit Get reports, View charts of nogmaals starten (To launch).

Socrative in het onderwijs – didactische toepassingen

Socrative is op verschillende manieren in het onderwijs in te zetten, zoals voorkennis activeren, het toetsen van kennis of argumenten geven bij een open vraag. Hieronder zijn drie verschillende rollen beschreven die elk Socrative op een andere manier inzetten en die elk een ander didactisch doel kent.

Tutor: de optie Space race is goed te gebruiken in een tutorbijeenkomst. In een Space race is kunnen 2 tot 20 teams tegen elkaar spelen. Ook hier zie je real-time hoe de teams presteren. Dit competitieve element is goed te gebruiken in onderwijsbijeenkomsten die wat pit kunnen gebruiken, maar ook om discussie op gang te krijgen.

Trainer: in een vaardigheidstraining is de optie Short answer goed te gebruiken, door een korte casus te maken en de studenten hierop antwoord te laten geven. Op deze casus, liefst één die beroepsauthentiek is, zijn verschillende antwoorden mogelijk omdat de praktijk meestal complex is. Omdat er geen sprake van één correct antwoord zorgen deze verschillen ervoor dat studenten leren inzien dat een beroepssituatie meerdere aanpakken kent. De student breidt zijn kennis uit en deze aanpak bevordert het uitwisselen en samen construeren van kennis.

Hoorcollegedocent: alle opties van de quiz, multiple choice, true/false en short answer zijn geschikt om te gebruiken in een hoorcollege. De combinatie van multiple choice met student paced – immediate feedback is te gebruiken aan het einde van het hoorcollege. De student kan op deze wijze zijn kennis snel toetsen en eventueel in zijn aantekeningen aangeven wat hij nog verder moet uitzoeken. Deze optie werkt individueel, kies je echter voor teacher paced dan wordt dezelfde quiz een input voor interactie tussen studenten onderling of met de docent.

Tips, trucs en meer

  • Bij de multiple choice vragen is standaard gekozen voor vijf antwoordmogelijkheden. Alhoewel vier antwoordmogelijkheden aan te raden is, kun je het aantal flink uitbreiden naar meer dan 30. Deze mogelijkheid is een voordeel ten opzichte van Kahoot, waar er maar vier antwoordmogelijkheden zijn per vraag.
  • Er is ook een app beschikbaar van Socrative voor studenten, te vinden in de iTunes store en de Google Play store.
  • Het is mogelijk een quiz te delen met een andere docent, of te importeren. Dit doe je door in het dasboard te kiezen voor ‘Quizzes’ en dan de optie ‘Import quiz’. Uitleg vind je hier.
  • Bij een gratis account is er een beperking dat maximaal 50 studenten aan een quiz kunnen deelnemen. Het gebruik van Socrative in een hoorcollege is wellicht dan niet interessant. Wil je meer dan 50 studenten laten meedoen, kies dan voor Kahoot!
  • Een uitgebreide helpfunctie van Socrative
  • Het Youtube kanaal van Socrative

 

10 reacties op “Socrative”

  1. Mercedes Nieto Fargallo schreef:

    ik wil graag Socrative gebruiken om woordenschat te toetsen bij mijn leerlingen. Is het mogelijk video’s aan de quiz toe te voegen? en als ja, hoe?

  2. Teun schreef:

    Ik heb 2 quizzen gemaakt voor 2 verschillende groepen. Kan ik ook Meerdere quizzen tegelijkertijd openzetten? Dus dat ik per groep een quiz open heb staan?

    • Judith van Hooijdonk schreef:

      Helaas moet ik het antwoord op deze vraag schuldig blijven, misschien dat iemand anders het antwoord weet?

    • Linda Jorissen-Oomen schreef:

      Teun, als je meerdere e-mail adressen hebt, kun je meerdere accounts aanmaken. Bijvoorbeeld je schoolmail en je privémail. Dan is dat mogelijk. Je kunt de quizen importeren met het socnr in een ander account.

  3. Niek van den Berg schreef:

    Kunnen leerlingen/ studenten na de (tussen)toets en de feedback ook de vragen zelf nog terugzien?

  4. Frank Crins schreef:

    Hebben we binnen Zuyd ook een mogelijkheid om de Socrative PRO versie te gebruiken? Of alleen de gratis versie?

    • Judith van Hooijdonk schreef:

      Hallo Frank,
      Socrative is vanwege AVG geen Zuydtool dus daar is geen licentie van beschikbaar.
      Groet,
      Judith

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.