Mayer’s ontwerpprincipes van multimedialeren

16 september 2017

Richard E. Mayer heeft veel onderzoek gedaan naar instructiemateriaal waarin beeld, woord en geluid gecombineerd worden. Dit onderzoek heeft hij samengevat in 12 principes. Op de website onderwijsontwikkeling.zuyd.nl heeft Didi Joppe in een drietal blogs deze principes toegelicht.

In onderstaande video een korte samenvatting van Cognitive Theory of Multimedia Learning van Richard E. Mayer.

of deze Engelstalige video.

De Vlaamse website over digitale didactiek heeft Mayer’s ontwerpprincipes voor leren met multimedia samengevat. Per ontwerpprincipe wordt een voorbeeld getoond waarbij het principe niet is toegepast en een voorbeeld waar dat wel is gebeurd. Zij hanteren daarbij Nederlandstalige begrippen.

De 12 principes & kennisclips

Saxion heeft deze principes in een tweetal tabellen samengevat. Bij de voorbereiding van een les waarin je gebruik maakt van bijvoorbeeld een PowerPoint, een Moodle cursus, een video of kennisclip/weblecture, is het goed rekening te houden met de door Mayer benoemde ontwerpprincipes:

In de eerste tabel worden de principes genoemd, omschreven en voorzien van korte richtlijnen voor het maken van kennisclips en/of video’s.

Klik op de afbeelding voor de vergroting of download pdf

In de tweede tabel vind je achtergrondinformatie over: waarom dit principe werkt, de effectgrootte en aanvullende informatie.

Klik op de afbeelding voor de vergroting of download volledig pdf

R.E. Mayer (2001).  Multimedia learning. Cambridge: University Press.
R.E. Mayer (2008) (Ed.). The Cambridge handbook of multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.