
Flipped classroom
Flipped classroom
‘Flipped classrooms‘ is een breed begrip, dat iedere organisatie op zijn eigen manier zal invullen. Maar waar komt dit onderwijskundig concept vandaan? En waarom hebben flipped classrooms juist de laatste jaren zo’n grote impact op innovaties in het onderwijs? Hieronder een korte uiteenzetting dat gedeeltelijk is overgenomen van de online cursus Flipping the Classroom van SURFacademy.
“Education is more than just the transfer of information” zei Harvard hoogleraar Natuurkunde Eric Mazur, toen hij zich realiseerde dat zijn hoorcolleges minder effect hadden dan hij dacht. Hij ontwierp begin jaren ’90 een nieuw didactisch model; ‘Peer instruction‘. Studenten kregen de theorie uit het hoorcollege als huiswerk mee en deden tijdens het ‘hoorcollege’ onder leiding van Mazur aan verwerking en toepassing. Het was een eerste aanzet om delen van de instructietijd buiten het reguliere hoorcollege aan te bieden.
Doorbraak
De echte doorbraak van het flipped classroom model begon met de komst van online video-platformen zoals YouTube en Vimeo. Ineens werd het mogelijk om ‘levensechte’ instructie door de docent via video’s buiten het contactonderwijs aan te bieden. Op alle onderwijsniveaus begonnen veelal individuele docenten met experimenteren. Ook bij Zuyd zijn best practices te vinden. Luisa Arrivillage en Alexandra Montague zetten dit principe sinds 2014 in bij de lessen Spaans op de faculteit International Business and Communication. Hun ervaringen zijn erg positief, studenten zijn meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces, meer gemotiveerd en halen betere cijfers.
Model
Steeds meer onderwijsinstellingen maken inmiddels gebruik van diverse digitale lesmaterialen zoals video’s, e-modules, formatieve toetsen en online games. Hun doel is veelal om de mogelijkheden voor verwerking en toepassing van de lesstof in het contactonderwijs te vergroten.
Het faciliteren van kennisoverdracht via online media en het invullen van ‘face-to-face-bijeenkomsten met activiteiten rondom verwerking, verdieping en toepassing wordt dan ook het ‘flippen’ van de ‘classroom’ genoemd.
Zie onderstaande introductievideo van Jim Dunnigan over Flipped Learning, wat het is en ook wat het niet is.
Laat je inspireren door voorbeelden van anderen!
Bekijk de online module Flipping the classroom van SURFacademie met inspirerende voorbeelden van hogescholen en universiteiten die behulpzaam kunnen zijn bij het inrichten van het online deel van een flipped classroom.
Binnen Zuyd heeft collega Inge van Putten veel ervaring met deze manier van les geven. Lees en kijk hier over haar ervaringen.
Tips, trucs en meer
- Geïnspireerd geraakt? Maak je eigen video, lees meer hierover in het item Video maken.
- Of lees het blogbericht Mayer’s ontwerpprincipes van multimedialeren met wetenschappelijke onderbouwing
- Infographic van Kennisnet
- Informatieve website van KU Leuven
Meet the Zuyd expert
Heb je vragen? gebruik de reactieruimte ondit blogitem. iedereen kan natuurlijk op elke vraaag reageren, maar je ontvangt zeker ook een reactie van de Zuyd Expert.
of mail onderwijsvraag@zuyd.nl