6. Heeft iedereen het begrepen

6. Achterhaal of iedereen het begrepen heeft 

Als je wilt dat je studenten leren, is het van groot belang dat studenten betrokken blijven. Studenten haken soms af omdat de leerstof bijvoorbeeld te moeilijk is of zij de aangereikte oefeningen te moeilijk of te gemakkelijk vinden. Om dit te voorkomen is het nodig om met grote regelmaat na te gaan of je studenten hebben begrepen en onthouden wat je beoogt met je uitleg, opdracht en begeleiding. Dit kan door goede vragen te stellen, opdrachten met voldoende moeilijkheid aan te bieden en activiteiten in te zetten om informatie te verzamelen van de hele klas. 

Kern: Stel regelmatig vragen

Meer informatie over deze bouwsteen op OU-website Wijze Lessen.


Welke Moodle-activiteiten kun je gebruiken om te achterhalen of iedereen het begrepen heeft?

Als docent vind je het belangrijk dat studenten vragen stellen als ze iets niet begrijpen. Bij het klassikale ‘hand-op-steken’ komt slechts een selectieve groep aan bod. Daarnaast is het ook van belang dat studenten zelf tijdens zelfstudie kunnen testen of ze de stof begrepen hebben. Voor beide doelen kan het inzetten van bepaalde activiteiten binnen Moodle voordelen hebben.

Synchroon – tijdens de les 

  • Je kunt de Realtime quiz of de Active quiz gebruiken om alle studenten antwoorden te laten geven (tijdens of aan het einde van de bijeenkomst). Je ziet daarbij heel snel hoe de vragen beantwoord zijn en kunt deze input meenemen om extra uitleg te geven.
  • Je kunt E-voting gebruiken om alle studenten antwoorden te laten geven of om hen de essentie van de bijeenkomst op te laten schrijven. Studenten kunnen hierbij anoniem antwoord geven. Dit heeft voordelen (ze hoeven niet publiek toe te geven iets niet te weten) en nadelen (soms wil je weten welke student wat heeft geantwoord). Verder kun je ‘presentaties’ (vragen en quizzen) gemakkelijk kopiëren en hergebruiken.
  • Tenslotte is er nog een activiteit in Moodle genaamd Hot questionDoor deze activiteit te gebruiken creëer je voor studenten binnen Moodle een mogelijkheid om tijdens het college vragen te stellen. Het mooie van deze activiteit is dat studenten anoniem vragen kunnen stellen, maar ook kunnen aangeven of ze een vraag die door een andere student is gepost ook belangrijk vinden. Hierdoor stijgt de vraag in de ranking en is het voor jou als docent heel duidelijk welke vragen bij studenten het meeste leven en dus ook het meest relevant zijn.

Asynchroon – na de les tijdens zelfstudie 

  • Als er een onderwerp aan bod komt dat complex is dan kun je ervoor kiezen dit op te knippen in losse delen en per onderdeel een korte instructie (kennisclip) te maken met daaraan steeds een paar controlevragen gekoppeld via de Testopties in Moodle. Hierbij bestaat de mogelijkheid om automatisch feedback te geven waarom een antwoord goed of fout is. Het aanbieden van tussentijdse toetsen is hierbij uiteraard ook een mogelijkheid, maar alleen wanneer studenten ook feedback krijgen op hun foute antwoorden. Binnen Moodle bestaat de mogelijkheid om vragenbanken aan te maken.

Welke andere tools kun je gebruiken om te achterhalen of iedereen het begrepen heeft?

Andere quiz-tools:

Presenteertools:

  • Whiteboard in Teams (volgt)

Meer informatie op het blog van Wilfred Rubens

Terug naar het overzicht

 

 

Reacties zijn gesloten.