Weblectures en kennisclips

12 oktober 2016

Weblectures en kennisclips

Een weblecture is een integraal opgenomen hoorcollege. Weblectures worden meestal in een collegezaal opgenomen in aanwezigheid van studenten. Ook mogelijk is om een opname te maken op andere locaties zoals in het ‘veld’ of in een studio met of zonder publiek. Bij Zuyd zijn een aantal collegezalen ingericht met apparatuur om weblectures op te nemen. Een opname aanvragen gaat via een aanvraagformulier [inloggen met je Zuyd account]. Op Zuydnet is hierover meer informatie te vinden.

Mediasite

Alle opgenomen weblectures zijn te bekijken via Mediasite. Deze ‘video-etalage’ van Zuyd heeft een openbare en gesloten videocatalogus. Om Zuyd video’s te bekijken dien je met je Zuyd-account in te loggen.

Op de startpagina staat in het midden de integrale videocatalogus en daaronder video’s per faculteit of dienst. Bovenaan de pagina staan video’s in de ‘spotlight’.
Je kunt fulltext zoeken op titel, spreker, trefwoorden en inhoud van de presentatie. Tevens worden dan ook onderwerp-gerelateerde andere video’s getoond. De Engelstalige handleiding van Mediasite staat achter de helpknop, rechtsonder op elke pagina.

Uitleg over deze portal is te vinden in drie tutorials: over de videoportal algemeen, de videoplayer en het embedden van een video uit de portal in Moodle.

Weblectures – didactische toepassingen

Weblectures worden in het onderwijs vooral ingezet om colleges en presentaties vast te leggen en beschikbaar te stellen voor studenten. Zij kunnen achteraf op een zelf gekozen tijdstip de hele opname of delen daarvan (nogmaals) bekijken, bijvoorbeeld alleen het gedeelte waar ze de uitleg van de docent nogmaals willen horen en zien. Voor studenten met een functionele beperking, een chronische ziekte of waarvan de tijdens het college gebruikte taal niet hun moedertaal is, zijn weblectures een uitkomst. Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met het inzetten van weblectures bij werkcolleges en practica maar ook bij afstandsonderwijs waarbij studenten live vragen kunnen stellen via de chat.

Een weblecture is een service aan studenten en dient tegelijkertijd het een duurzaam doel. Een presentatie van een gastspreker bijvoorbeeld kan worden opgenomen en hoeft daarom maar één keer ingehuurd te worden. Denk wel aan toestemmingsverklaring video-opname/publicatie en portretrecht (te downloaden met je Zuyd account).

Opgenomen colleges kunnen vervangen worden door werkcolleges en contactmomenten waarin dieper op de leerstof wordt ingegaan (flipped classroom). Ook kunnen colleges uit voltijds onderwijs worden hergebruikt voor deeltijd of afstandsonderwijs.

Hoorcollege weblectures hebben vooral cognitieve leerdoelen:

  • feitenkennis opbouwen
  • zelfstandig stof herkennen
  • hoofdlijnen herkennen

Kennisclips – didactische toepassingen

Naast de weblecture wordt er steeds meer gebruik gemaakt van korte, vaak op één onderwerp gerichte video’s: de kennisclip. Deze video’s worden vaak in een studio opgenomen maar kunnen ook prima thuis of op de werkplek gemaakt worden met een laptop, webcam, microfoon en speciale software (zie meer bij item ‘screencasting’).

Er zijn veel varianten zoals:

  • pencast (de camera filmt een geschreven notitie of uitwerking van een som),
  • screencast (opname van een computerscherm), (zie item Screencasting)
  • mathcast (uitleg van een wiskundige formule),
  • slidecast (opname van een Powerpoint of Keynote presentatie),
  • animatie (tekenfilmpje, whiteboardanimatie, stopmotion video etc.),
  • powercollege (zeer kort college met extra uitleg over één onderwerp of bespreking van een test)

De leerdoelen kunnen per kennisclip variëren. Een instructiecollege om zelfstandig een vaardigheid te oefenen is een zeer geschikte toepassing. Denk aan het bedienen van een machine, uitleggen van software of medische vaardigheden zoals het geven van injecties, hechten of zwachtelen.

Meer over het maken van video’s zie de items: ‘video maken’.

Tips, trucs en meer

  • Bij een kennisclip is zowel de inhoud als de vormgeving belangrijk. Kijk in de camera, varieer je stemgebruik, gebruik gebaren en zie er verzorgd uit.
  • Kies voor een vorm en technisch niveau die past bij je persoonlijkheid en stijl van lesgeven.
  • Begin simpel.
  • Leer van anderen, bekijk weblectures van andere docenten en kijk wat zij doen of niet doen. Dit kun je ook samen met collega’s doen. Vraag aan hen wat ze goed of minder goed vinden aan jouw weblectures en bespreek op jouw beurt hun weblectures.
  • Wil je opnames van gastsprekers maken? Leg ze dan altijd vooraf uit waarvoor je opnames maakt en vraag schriftelijk toestemming om de opname online te plaatsten.

  • Weblectures.nl geeft een overzicht van varianten van weblectures in het onderwijs. Daarnaast wordt er achtergrondinformatie en praktische handvatten aangebod. De community weblectures houdt zich bezig met alle facetten van de registratie en verspreiding van colleges en andere onderwijsgerelateerde gebeurtenissen. De community heeft een LinkedIn groep.
  • Educause heeft een document (PDF) opgesteld getiteld “7 Things You Should Know About Lecture Capture“.
  • Verschillende universiteiten en hogescholen in Nederland zijn met weblectures bezig en stellen deze publiek toegankelijk, bv.: TUDelft; Hogeschool van AmsterdamUniversiteit van Amsterdam.
  • In het artikel ‘Webcolleges: zegen of vloek?’ (Onderwijs Van Onderzoek, juli 2016) doen Nynke Bos, Casper Groenveld en Saskia Brand-Gruwel verslag van hun literatuurstudie en empirisch onderzoek naar het tentamencijfer en collegebezoek in relatie tot het al dan niet aanbieden van webcolleges.

Meet the Zuyd expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem.Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt zeker een reactie van de Zuyd Experts:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.