PlayPosit

22 november 2016

PlayPosit

PlayPosit is een online tool waarmee je (bestaande) video’s kunt bewerken. Op een eenvoudige manier is het mogelijk vragen in te voegen op een specifieke plaats in een video. Er is keuze uit een multiplechoice vraag, open vraag en een reflectieve pauze. Op deze manier wordt elke video een interactieve video. Maak om te starten een gratis account aan bij PlayPosit en kies voor ‘I’m a instructor’. Je kunt ook kiezen om in te loggen met Google of je Office365 account. Kies je voor Office 365 dan kan je met je accountgevens van Zuyd (kies opties werk- of schoolaccount) inloggen.

Na aanmelding kom je terecht in het dashboard. Voor het maken van een video kies ‘Design video bulb’. Er zijn twee mogelijkheden: je kiest voor een bestaande video bijvoorbeeld via YouTube, TeacherTubeVimeo of Khan Academy, of te browsen in reeds bestaande video’s die anderen voorzien hebben van vragen (veelal in het Engels). Bij de eerste optie: plak de URL van de video die je wilt gaan bewerken en klik op ‘Continue’. In de volgende pop-up geef je een titel en leerdoel op en kies dan ‘Begin building’.

In het volgende scherm staat de gekozen video links en is er rechts ruimte voor het stellen van de vragen. De video start automatisch met spelen. Als je op enig moment een vraag wilt invoegen pauzeer dan de video. Kies ‘Add question’ en vervolgens de soort vraag. Typ de vraag in en klik op ‘Save at …’. Op deze manier voorzie je een video van vragen en/of opdrachten. Om af te ronden kies ‘Save and continue’ en dan nogmaals voor ‘Save’. Hierna staan twee linken die via copy op te nemen zijn in bijvoorbeeld een online leeromgeving zoals Moodle of een andere online tool zoals Padlet.

PlayPosit in het onderwijs – didactische toepassingen

Een interactieve video is op verschillende manieren in het onderwijs in te zetten zoals het op gang brengen van discussie en het verdiepen van de leerstof. Hieronder staan twee verschillende rollen beschreven hoe PlayPosit in te zetten in het onderwijs.

Tutor & trainer: tijdens een tutorbijeenkomst (of training) is het gezamelijk kijken naar een interactieve video een goede manier om bijvoorbeeld meningen te peilen en leren argumenten te geven om zodoende leerstof verder uit te diepen. Een manier is om een video te gebruiken die tijdens een hoorcollege is getoond en die te voorzien van vragen (eventueel in samenspraak met de hoorcollegedocent). Hierna is de keuze of de studenten gezamelijk de video bekijken en als groep met elkaar in discussie gaan, of de studenten individueel of in kleine groepjes de video te laten bekijken en vragen beantwoorden waarna plenair nabespreking volgt.

Behalve dat de hoorcollegedocent/tutor vragen maken, is het ook mogelijk om de student aan het werk te zetten door hen vragen te laten maken. De opdracht zou dan worden: “bekijk de video (individueel of kleine groep) en bedenk maximaal … (aantal) vragen”. Belangrijk hierbij is dat de student óók het antwoord op de vraag formuleert. Als iedereen dit heeft gedaan, geef je de opdracht om een video van een andere groep te bekijken en die vragen te beantwoorden. Op deze manier is de student op verschillende manieren met de leerstof bezig: de informatie uit de video te koppelen met (al dan niet aanwezige) kennis, op basis hiervan een vraag te maken en het antwoord te formuleren en het beantwoorden van vragen die gemaakt zijn door anderen.

Hoorcollegedocent: behalve de studenten te laten kijken naar een video tijdens een hoor- of werkcollege, is ook daar het gebruik van een interactieve video waardevol. Bijvoorbeeld om een video te laten zien van een situatie die de student op een stage- of werkplek kan tegenkomen. Deze casus schetst een situatie waar de student op dat moment nog niet de benodigde kennis, houding of vaardigheden voor heeft. Via vragen zoals ‘Wat weet je al over dit onderwerp?’, ‘Wat voor antwoord zou je nu geven op de gegeven situatie?’ en ‘Wat heb je nog nodig om wel een antwoord te kunnen geven?’ worden studenten zich bewust welke kennis en/of vaardigheden ze nog missen. Door deze insteek krijgt de aangeboden stof in een college ook meer betekenis.

Mogelijkheden met Moodle

Het is mogelijk om een interactieve video op te nemen in Moodle. Op deze manier maak je online onderwijs meer actief. De student bekijkt een online filmpje en wordt tegelijkertijd uitgedaagd om ook actief op de gestelde vragen te reageren. De link die je hiervoor nodig hebt is te verkrijgen door eerst naar ‘bulbs’ te gaan (bovenaan in het menu) en bij de video te kiezen voor ‘share’. Hier staan twee links, een URL en een Embed Code. Deze laatste kopieer je. Hier is meer te lezen over het embedden van een video in Moodle.

Tips, trucs en meer

  • Als je een video hebt voorzien van vragen en hebt gesaved, verschijnt er een pop-up waarop staat ‘Require students to register’. Dit staat standaard op aan, het is aan te bevelen om deze uit te zetten. De student hoeft zich dan niet te registreren.
  • Gebruik een korte video: het blijkt dat bij een video van maximaal 10 minuten de concentratie en interesse het meest hoog blijft.
  • PlayPosit heeft een FAQ pagina
  • PlayPosit op Twitter: @playposit

Meet de zuyd expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem. Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt ook zeker een reactie van de Zuyd Expert:

 

Eén reactie op “PlayPosit”

  1. Iris De Boeck schreef:

    Kan je de vragen die je invoegt ook inspreken? Kunnen cursisten ze beluisteren in plaats van te lezen?
    Ik zoek een tool waarbij dat mogelijk is, voor cursisten die moeite hebben met lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.