Pecha Kucha live gestreamd vanuit Maastricht Institute of Arts

1 december 2020

Elk jaar verwelkomt de opleiding Vormgeving | Design van Maastricht Institute of Arts haar vierdejaars studenten terug op school. De studenten zijn een aantal maanden weggeweest voor een minor, een exchange of een stage. De middag aan het begin van blok 2 bestaat uit presentaties van de vierdejaars studenten volgens het Pecha Kucha format en wordt afgesloten met gezamenlijk eten en drinken. De studenten van leerjaar 2 en 3 zijn dan ook aanwezig. Voor hen is het zeer leerzaam om te horen wat hun peers ervaren hebben tijdens de stage. Ook het sociale aspect is daarbij belangrijk, met alle studenten samen de terugkeer van de 4e jaar studenten op de afdeling vieren. Beide punten passen in het kader van de learning community.

De opleiding heeft voor de vorm van Pecha Kucha gekozen omdat de studenten zo kort en krachtig beeldend op hun stage reflecteren. Pecha Kucha is Japans voor ‘prietpraat’. Het omvat een diavoorstelling van twintig afbeeldingen in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden. Elke afbeelding wordt precies 20 seconden getoond. Zo moet goed nagedacht worden over wat echt relevant was, dat kunnen leermomenten zijn maar ook persoonlijke ervaringen van werken met inspirerende mensen. De studenten geven ook feedback aan de opleiding, over wat zij gemist hebben tijdens hun studie wat betreft specifieke kennis, vaktechnieken en vaardigheden. Deze presentaties worden niet beoordeeld, studenten ontvangen wel feedback van hun coaches.

Hieronder een voorbeeld van één van de studenten:

voorbeeld_pechakucha

Dinsdagmiddag 24 november 2020 mocht de opleiding Vormgeving | Design, voor de eerste keer sinds de lockdown in maart, de 13 vierdejaars live ontvangen [2 vierdejaars studenten sloten vanuit huis via MS Teams aan]. Extra bijzonder dus. Vanwege de coronamaatregelen mochten maar een beperkt aantal personen in het grote auditorium van de academie aanwezig zijn. Men bedacht een ‘hybride’oplossing: fysiek presenteren en de presentaties live streamen voor de 2e en 3e jaars studenten en de docenten die niet aanwezig konden zijn. Helaas moest het deze keer zonder hapje en drankje. Het grote auditorium is niet ingericht voor live streaming. Omdat live streamen vanaf een podium een technische uitdaging is, werd door Monique Eillebrecht (coördinator opleiding Vormgeving | Design) en Nienke van Kordenoordt (beleidsadviseur opleiding Autonome Beeldende Kunst en Vormgeving | Design) de hulp van Frans Roovers (adviseur technologie-ondersteund leren) ingeroepen. Frans heeft naar eigen zeggen op een simpele manier (oordeel zelf 🙂 ) de techniek verzorgd en tijdens de presentaties geassisteerd. Ondanks de eenvoudige oplossingen heeft dit toch de nodige tijd en voorbereidingen gekost. Voor een volgende keer moeten de randvoorwaarden van de ruimte voor live stream beter gecheckt worden. Op de dag zelf is tijdig gestart met alle voorbereidingen. Dat was ook nodig. En met extra ICT hulp van Marcel Claus zijn uiteindelijk alle technische problemen getackeld. Het kan altijd beter, daarom heeft Frans in dit document nog wat technische tips voor de volgende keer vastgelegd.

Ondanks dat het een lange zit was het een leerzame, geslaagde middag. De studenten hebben goede, verzorgde presentaties gegeven. Over het algemeen hielden de studenten zich goed aan de afgesproken tijd van 6 -7 minuten. Ondanks dat bijna geen van hen het Pecha Kucha format gebruikte was het beeldend genoeg. Na afloop van iedere presentatie was er nog 9 minuten tijd om vragen te stellen vanuit de zaal of via de chat. Omdat de student die presenteerde de chat niet zelf kon lezen was dit wat omslachtig. Maar voor alles bestaat weer een creatieve oplossing. Zeker bij de kunsten!

 

Credits uitgelichte afbeelding: Frans Roovers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.