7. Ondersteun bij moeilijke opdrachten 

7. Ondersteun bij moeilijke opdrachten

Studenten begeleiden is een belangrijk kenmerk van goed les geven. Wanneer studenten opdrachten nog niet zelfstandig aan kunnen, is tijdelijke, individuele en aanpasbare steun van de docent noodzakelijk. Dat proces wordt ook wel ‘scaffolding’ genoemd. Naarmate de student bekwamer wordt, vermindert de ondersteuning van de docent.

Kern: Begeleid studenten steeds minder naarmate ze bekwamer worden (scaffolding) – Bied zelfstandige oefenkansen

Meer informatie over deze bouwsteen op OU-website Wijze Lessen


Hoe kun je Moodle gebruiken om te ondersteunen bij moeilijke opdrachten?

Moodle is uitermate geschikt om structuur aan te brengen en op allerlei manieren zogenaamde ‘scaffolds’ aan te brengen (zoals ondersteunende vragen, hints, stappenplannen, etc). Daarbij kunnen studenten er zelf voor kiezen of zij deze ‘scaffolds’ -in de vorm van tekst, animaties, afbeeldingen, video of geluid- willen gebruiken. Je kunt als docent in een Moodle cursus dergelijke ‘scaffolds’ toevoegen met Moodle bronnen. Ook zijn er Moodle activiteiten die je kunt gebruiken om studenten te ondersteunen of dat ze elkaar ondersteunen.

  • Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de activiteit Workshop voor peerfeedbackopdrachten. Je kunt al dan niet automatische feedback geven bij een tussenopdracht.
  • (Peer)feedback is ook mogelijk via een Forum .
  • Een andere optieis om studenten te groeperen (of automatisch groepen te laten maken door Moodle) die elkaar feedback geven en elkaar op die manier ondersteunen.
  • Met HP5-interactieve video kun je een opdracht uitleggen door een video met vragen te maken waarmee studenten kunnen checken of ze de opdracht hebben begrepen.
  • Tijdens een face-to-face-bijeenkomst waarin de docent uitleg geeft over de opdracht kan hij testen of de opdracht is begrepen door een Realtime quiz in te zetten met vragen die de studenten tijdens de les/opdracht moeten beantwoorden.

Moodle kan ook worden ingezet om begeleiding te bieden bij moeilijke opdrachten, bijvoorbeeld een afstudeeropdracht door een Q&A-Forum te maken. Ook met virtual classroom opties zoals Teams is begeleiding binnen Moodle op afstand mogelijk. Plan bijvoorbeeld hiermee een online vragenuur in.

In Moodle is het mogelijk met Activiteitvoltooiing de voortgang van studenten te monitoren, om zo te achterhalen waar de moeilijkheid zit.


Welke andere tools kun je gebruiken om te ondersteunen bij moeilijke opdrachten?

Meer informatie op het blog van Wilfred Rubens

 

Terug naar het overzicht

 

 

Reacties zijn gesloten.