Zeven Gouden Kennisclip Tips

25 januari 2016

Pieter’s Zeven Gouden Kennisclip Tips

  1. Een kennisclip is kort!
    Max.10 minuten. Heb je meer te vertellen? Deel dan je onderwerp op in hoofdstukjes van 7 a 10 minuten.
  2. Geef in de introductie aan wat het leerdoel is.
    Waarom kijkt de student deze video en wat wordt er van hem/haar verwacht na het kijken.
Vat deze doelen ook weer samen op het einde van de clip.
  3. Gebruik zo min mogelijk tekst in de Powerpoint presentatie en liever duidelijke illustraties (denk aan copyright!).
  4. Spreek de kijker persoonlijk aan (met jij of u) en niet met jullie
    Zie het als een ‘een-op-een-gesprek’ waarin je ook gerust retorische vragen kunt stellen.
  5. Denk na over de plek van de clip in het onderwijsontwerp.
  6. Waarom maak je de kennisclip en wat wordt er van de kijker verwacht na het kijken van de clip?
    Gaat het om een opdracht, voorbereiding op verdiepend (werk)college etc.
 …
  7. Geef eventueel een begeleidende opdracht.
    Laat tijdens het kijken iets afvinken/een recensie schrijven, een samenvatting of mindmap maken of stel een vraag die beantwoord kan worden na het zien van de clip. Deze kan ook in de kennisclip worden toegevoegd (zie Vibby).

Er zijn nog wel meer tips. Dit is een goede start.. Bovengenoemde tips zijn vaak de punten waarop het mis kan gaan of die worden ‘vergeten’.

Meet de Zuyd-expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem. Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt ook zeker een reactie van de Zuyd Experts:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.