
Wat je moet weten over hybride- en connected classrooms #corona update 20
Het laatste half jaar is door corona online les gegeven. Sinds 1 september is er ook weer ruimte om les te geven op locatie, hetzij beperkt door 1,5 meter afstandsregel. Zuyd heeft op de locaties Brusselseweg en Nieuw Eyckholt twee typen lokalen ingericht: hybride (zend) en connected (ontvang) classrooms. In een hybride lokaal geeft de docent fysiek les aan een aantal studenten die via Microsoft Teams de les kunnen volgen. Microsoft Teams maakt connectie met de connected classrooms, waarin studenten op het projectiescherm kijken naar de docent/presentatie vanuit verschillende hybride lokalen of thuis. Op Zuydnet is een handleiding te vinden voor het gebruik van deze lokalen.
Deze manier van synchroon lesgeven met een hybride- en connected classroom kent zowel mogelijke voordelen (bijv. op gebied van flexibiliteit, inclusiviteit, connectie met werkveld en kans op besmettingen). Maar kent ook even zoveel uitdagingen (bijv. op het gebied van werkdruk docenten en ondersteuners, engagement studenten op afstand, verdelen aandacht over groepen, gelijkwaardigheid van de verschillende groepen en de investering in tijd en geld). De impact van deze manier van lesgeven op de effectiviteit van het leren nog niet bekend. Daarom, waarschuwt Wilfred Rubens (hier en hier) en Barend Last van Universiteit Maastricht (hier) voor het (te) snel inzetten van deze synchroon hybride- en connected classrooms en eerst goed na te denken of de leerdoelen niet te behalen zijn met andere (online) werkvormen.
Echter, in de praktijk moeten docenten op dit moment toch snel schakelen en wordt door docenten en academies de hybride- en connected classroom ingezet. Collega Marijn Post heeft in het blog HAN_ICT in onderwijs en onderzoek op basis van diverse bronnen een aantal do’s and dont’s op een rijtje gezet om, ondanks de eerder genoemde uitdagingen, toch zo goed mogelijk aan de slag te kunnen gaan met het synchroon lesgeven in een hybride- en connected classroom.
Do’s:
- Denk goed na over je onderwijsontwerp en bereid je tot in de puntjes voor. Lesgeven in een connected of hybride classroom kost veel energie voor zowel docent als student, een goede voorbereiding kan dit enigszins verlichten.
- Laat de les in de connected of hybride classrooms niet op zichzelf staan, maar maak het onderdeel van een groter blended onderwijs waarin studenten bijv. moeten voorbereiden door het bekijken van een kennisclip en/of na afloop een opdracht maken (activerend blended leren).
- Zorg dat je technische ondersteuning achter de hand hebt mocht er iets niet werken.
- Zorg dat studenten voorbereid aan de les beginnen: Geef instructie over hoe studenten zich moeten voorbereiden qua inhoud (en hoe dit past in het geheel) maar ook wat ze nodig hebben om mee te doen in de hybride classroom (bijv. wifi, headset), hoe ze zich moeten gedragen en wat ze moeten doen bij problemen.
- Experimenteer! Door de onderwijsvorm uit te proberen leer je de technologie kennen en leer je wat wel en niet werkt. Deel je bevindingen met collega’s.
- Maak de lessen niet te lang maar houd het simpel, kort en bondig. Dit omdat de onderwijsvorm veel energie kost.
- Zorg ervoor de studenten jou goed kunnen horen: Gebruik een goede microfoon en test het geluid aan het begin van de les (nota bene: dit is ook prettig voor slechthorende studenten die een ondertitel tool gebruiken).
- Stel veel vragen en laat die door zowel F2F studenten als studenten op afstand beantwoorden: herhaal vragen van studenten zodat iedereen (ook online) de vraag kan horen.
- Zorg ervoor dat studenten jouw presentatie en wat je eventueel op een (white)bord schrijft goed kunnen zien. Deel bijv. de presentatie al via Moodle of Teams (scherm delen) of gebruik een online whiteboard waarbij iedereen mee kan kijken.
- Vraag ook leerlingen die in de klas F2F aanwezig zijn een laptop mee te nemen, zodat de studenten tegelijkertijd en/of gezamenlijk (online) lesactiviteiten kunnen uitvoeren.
- Activeer aan het begin van de les voorkennis door bijv. een quiz in te zetten en wissel je instructie af met online activerende werkvormen (breakout rooms, stemtool of samenwerkomgeving), zie wijze les – bouwsteen 1.
- Gebruik een chatkanaal of discussieforum zodat iedereen laagdrempelig vragen kan stellen. Handig is dan wel om een collega of een student te vragen de chat of het discussieforum te modereren.
- Gebruik kleine in-class groepen: maximaal 8 is in de klas is alleen goed te handelen.
Zie ook de informatie over didactiek tijdens online les.
Don’ts
- Ga er niet vanuit dat studenten op afstand (thuis of in de andere klas) het onderwijs op dezelfde manier ervaren als de studenten in de klas: Dat doen ze niet, onderzoek heeft aangetoond dat ze zich snel op afstand en minder betrokken voelen.
- Begin niet zonder goed na te denken over hoe lesgeven in een connected of hybride classroom werkt en wat er voor nodig is om goed onderwijs aan te kunnen bieden aan in zo’n setting aan zowel de groep in de klas als op locatie (dat betekent dus een stukje professionaliseren en goed voorbereiden).
- Ga er niet vanuit dat elke student thuis een goede wifi aansluiting heeft.
- Voorkom dat je alleen bezig bent met de studenten in de klas, of alleen met de techniek. Studenten zullen dan sneller afhaken.
- Verwacht en wil ook niet teveel: Het is een onderwijsvorm die veel energie kost. Houd het liever klein en simpel dan dat je teveel wil doen waardoor studenten afhaken.
Heel veel dank aan Marijn Post voor het verzamelen van deze praktische tips!