Tools online onderwijs voor Zuyd docenten #corona update 9

29 maart 2020

Wilfred Rubens heeft in opdracht van SURF een aantal tips en stappen op een rij gezet voor het selecteren van tools voor online onderwijs. Deze sluiten nauw aan bij SURF Tools voor online onderwijs.

In dit blog neem ik een aantal tips van Wilfred over en plaats ze in de Zuyd-context. Wilfred start zijn tips met de opmerking dat “als je aan de slag gaat met online of blended onderwijs start je vanuit leerdoelen, leerinhouden en een didactische aanpak”. Hierbij sluit hij aan bij het artikel ‘Toolgericht of doelgericht’ van de auteurs van Wijze Lessen die schrijven dat “didacctiek bij afstandsonderwijs nog belangrijker is dan in contactonderwijs”. Bij online onderwijs heb je wel tools nodig. Als je die dan tools selecteert, hoe vind je dat je weg in het groot aanbod van tools/leertechnologieën?

1. Gebruik tools die je instelling beheert en ondersteunt

Binnen Zuyd gebruiken we Moodle als digitale leeromgeving, docenten plaatsen hier mededelingen, discussiëren met studenten, zetten formatieve toetsen in, delen bestanden en video’s gekoppeld aan leeractiviteiten en beoordelen de ingeleverde opdrachten die gescand kunnen worden door plagiaatsoftware. Daarnaast hebben we BlueJeans als videoconferencing tool en Mediasite als videoplatform. Office 365 was al beschikbaar voor docenten en onderzoekers, maar door corona heeft Teams een enorme vlucht genomen. Zowel Teams als BlueJeans kunnen worden ingezet om online lessen te verzorgen. In de afgelopen weken zijn processen, instellingen en ondersteuning in sneltempo aangepast. Dat betekent bijvoorbeeld voor Teams dat deze nu ook openstaat voor externen, dat Stream is gekoppeld ivm de opnames van de lessen. Echter de kern van de digitale leeromgeving van Zuyd is Moodle. Aansluitend bij het eerder genoemde artikel van de auteurs van Wijze Lessen: biedt studenten structuur en duidelijkheid. Aan deze wijze les wordt een apart blog besteed.

2. Gebruik veilige en betrouwbare tools via SURF

Kijkend naar het overzicht van onderwijstools van SURF, dan maakt Zuyd nog gebruik van Legal Intelligence (juridische databank) en Science Direct Databank met wetenschappelijke informatie) via Zuyd Bibliotheek; Shakespeak om je lessen interactief te maken, SURFfilesender om gemakkelijk, snel en vertrouwd zeer grote bestanden te versturen. Indien collega’s gebruik willen maken van een andere onderwijstool uit deze lijst kunnen ze dat aanvragen via onderwijsvraag@zuyd.nl. De IM board van Zuyd besluit over aanschaf. 

3. Wees terughoudend en kritisch in het gebruik van tools die niet door je instelling of via SURF worden aangeboden

Zie hier het overzicht van SURF van online onderwijstools. Daarin zitten tools die via SURF beschikbaar zijn, en tools waar SURF (nog) geen overeenkomst mee heeft.

Via onze website digitaledidactiek.zuyd.nl worden ook tools besproken die ‘gratis’ zijn. Zie hier ons totale overzicht van tools. Onthoud dat niets gratis is. Je betaalt altijd met je data. Let dan zeker op de privacyvoorwaarden. Weet ook dat deze tools niet gekoppeld zijn met Zuydaccounts, dus dat iedere student en docent zelf de gebruiksvoorwaarden moet accepteren. Er is geen centraal accountbeheer. Je kunt studenten niet verplichten deze tools te gebruiken. We hebben het dan over veelgebruikte tools als: Padlet (een virtuele muur), Mentimeter (voor interactieve sessies), Socrative (waarmee je quizzen kunt maken), Screencast-o-matic (om kennisclips te maken).

4. Aandachtspunten bij de selectie

Gebruik dus bij voorkeur de tools van Zuyd. Wil je andere ‘gratis’ tools gebruiken, let dan vooral op onderstaande punten:

gebruiksgemak

  • Wees selectief in het gebruik van tools. Je doet studenten er geen plezier mee als zij zich moeten werken met een scala aan tools. Dat leidt tot een grotere ‘communicatieve overbelasting’. Stem ook af met collega’s.
  • Selecteer bij voorkeur tools die je kunt embedden binnen Moodle en/of waarvoor studenten niet apart hoeven in te loggen.

didactiek

  • Wat is de echte toegevoegde waarde van de tool, ook in vergelijking met de tools waarover Zuyd al beschikt? Voor welk probleem is deze tool een oplossing? Welke leeractiviteiten kun je faciliteren met deze tool?

kosten

  • Hoe verhoudt de tool zich tot bepaalde standaarden en afspraken binnen Zuyd?
  • En niets is ‘gratis’!

privacy

Op het gebied van privacy moet je met name nadenken over de volgende vragen:

  • Welke informatie moet jij afgeven om een account aan te maken? Voelt dat prettig of niet? Weet jij waar persoonsgegevens worden opgeslagen? Is dat binnen de EU?
  • Heeft de leverancier privacy verklaringen waarin wordt beschreven wat er met gegevens gebeurt? Verklaart de leverancier zich te houden aan de privacywet?
  • Kun je gegevens eenvoudig verwijderen? Wie heeft zeggenschap over het gebruik van de gegevens?
  • Blijft de gebruiker/onderwijsinstelling het intellectueel eigendom over de gegevens houden?
  • Welke informatie wordt van studenten in de applicatie opgeslagen? Hoe belangrijk is die informatie?

Dit is slechts een selectie van aandachtspunten. In het document van Wilfred Rubens vind je alle overwegingen terug.

Ondersteuning nodig?

  • Vraag professionals die je kunnen helpen drempels bij het ontwerpen van digitale leerarrangementen weg te nemen. Momenteel vind je via internet heel veel hulpbronnen. Ook binnen Zuyd staan collega’s klaar om te helpen. Vraag je collega om hulp, of de DLO-coach van je opleiding. Je kunt ook mailen naar onderwijsvraag@zuyd.nl | video@zuyd.nl

En onthoud: Goed online (blended) onderwijs ontwerpen kost tijd en ervaring. Wanneer we handelen in een noodsituatie moeten we elkaar niet te hoge verwachtingen opleggen; wees ook meelevend naar jezelf toe!

Zie ook de overzichtspagina met alle corona updates

 

Uitgelichte afbeelding van Vektor Kunst via Pixabay

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.