SpeakUp

1 december 2016

SpeakUp

Stel, je zit als student in een (grote) groep en je hebt een vraag. Je voelt je nog niet helemaal veilig in deze groep, of je vindt het moeilijk om een vraag te stellen of wellicht denk je “dit is een domme vraag dus laat ik die maar niet stellen”.

Dagelijks zal dit gebeuren bij studenten. Jammer eigenlijk want hoeveel interessante, waardevolle of kritische vragen gaan hierdoor verloren? Er is nu een app waarmee een student anoniem een vraag kan stellen, SpeakUp. Behalve het stellen van een vraag kan de student ook andere vragen liken en hoe meer likes, hoe meer studenten graag willen zien dat de docent (of iemand anders) deze vraag beantwoordt. Met deze eenvoudige app bevorder je de participatie van studenten.

Hoe werkt het? Als docent/tutor/trainer en student installeer je de app op mobiel of tablet, via de Appstore of Google Play. Het is ook mogelijk om via de webapp met SpeakUp te werken. Werkwijze in de app: als docent maak je eerste een nieuwe ruimte aan (new room), kies dan voor ‘create’ en verzin een ‘room name’. Elke ‘room’ krijgt een uniek nummer waarmee de student deze ‘room’ kan vinden.

SpeakUp in het onderwijs – didactische toepassingen

SpeakUp is goed in het onderwijs in te zetten om participatie en interactie te bevorderen tussen studenten en docent maar ook tussen studenten onderling. Dat werkt goed bij grote groepen studenten tijdens een college, maar ook bij kleinere groepen (12 studenten). Ook in kleinere groepen zitten immers studenten die het moeilijk vinden hun stem te laten horen en door anoniem een vraag te stellen neem je deze drempel weg.

Het is mogelijk bij een vraag een opmerking (comment) te plaatsen. Op deze manier kunnen studenten reageren op gestelde vragen. Ook dit is anoniem en ook deze opmerking kan een duim omhoog als omlaag verdienen.

Als docent, tutor, trainer of studieloopbaanbegeleider levert het veel inzicht op of de lesstof wordt begrepen door de student. Zo niet, krijg je via SpeakUp veel informatie welke lesstof je moet herhalen, nader toelichten of samen over discussiëren. De vragen van studenten fungeren op deze manier als feedback en stelt je in staat om de inhoud en/of de manier van lesgeven, bij te stellen.

Tips, trucs en meer

  • Bij elke ‘room’ die je aanmaakt zijn er twee keuzes: de ‘room’ automatisch laten sluiten na één dag of permanent open laten staan. De eerste optie is vooral interessant bij het gebruik van SpeakUp tijdens een college. De tweede optie is handig als je meerdere keren met dezelfde studentengroep samenkomt, zoals tijdens trainingen of tutorbijeenkomsten.
  • Studenten zijn en blijven anoniem: er is geen login of andere registratie.
  • Als docent is het handig om via de webapp te werken, omdat aan de linkerkant een overzicht staat hoeveel berichten, opmerkingen en stemmen er zijn (zie afbeelding rechts).
  • Heldere instructievideo van SpeakUp

Meet de zuyd expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem. Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt ook zeker een reactie van de Zuyd experts:

 

2 reacties op “SpeakUp”

  1. Laurien jakobs schreef:

    beste, ik had het de laatste 2 jaar mentaal zeer moeilijk. Ik heb 1 jaar diergeneeskunde gedaan en was op alles gebuisd. Vorig jaar communicatie wetenschappen en weer op alles gebuisd. Is er nog een mogelijkheid om aan de hoge school te beginnen volgend jaar of heb ik geen studiepunten meer over?

    Mvg,

Laat een antwoord achter aan Laurien jakobs Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.