Nog meer met Padlet

12 oktober 2020

Veel docenten bij Zuyd gebruiken Padlet. Deze virtuele muur kan je gebruiken om te brainstormen, voorkennis te activeren, informatie te verzamelen. In de bijdrage over Padlet op dit blog zijn een aantal mooie didactische toepassingen beschreven. De meest gebruikte variant is het ‘plakken’ van ‘post-its’. Maar er is meer mogelijk.

Zo was een docent op zoek naar een online manier waarop studenten op een wereldkaart konden markeren naar welk land ze zouden gaan en daarbij ook nog wat extra informatie konden toevoegen. Meestal hergebruiken we een Padlet, en wordt niet verder gekeken. Klik je op ‘een padlet maken’ dan zie je nog meer opties, zoals een wereldkaart. Precies wat de docent zocht. Voor een andere docent heb ik een stappenplan voor studenten gemaakt hoe ze een Padlet maken waarbij ze de optie ‘kaart’ gebruiken om een wijkverhaal te maken.

Maar er zijn dus meer mogelijkheden. Zo is een Tijdlijn handig om bv een overzicht van een module te visualiseren (advance organisers). Of de optie Kolom om per deelonderwerp input te structuralisten.

Laat je ook inspireren door dit miniboekje van ROC Amsterdam over Padlet

Synchroon en asynchroon

Een Padlet kan je inzetten tijdens je online les (synchroon). Studenten kunnen makkelijk (account is niet nodig) hun bijdrage via hun telefoon toevoegen.

Een Padlet kan je delen via een URL maar ook mbv een QR-code. En ook met een insluitcode, zodat je een Padlet ook mooi kan delen in een Moodlecursus (zie voorbeeld).

Zo is Padlet ook een heel handige tool om asynchroon in te zetten in je onderwijs. In het voorbeeld van het pinnen van een locatie hoeft een student dat niet tijdens een online les te doen. Door een gerichte instructie (‘hoe pin je op een Padlet wereldkaart’) en vragen (‘waarom gekozen voor deze locatie?’, ‘is dat je 1e of 2e keus?’) is dit een opdracht die je studenten kunt laten uitvoeren voor de online bijeenkomst.

Account en privacy

Zuyd beschikt niet over een instellingsaccount. Met een gratis account kan je 3 walls aanmaken, en deze hergebruiken. Wil je een onbeperkt aantal padlets dan zijn daar kosten aan verbonden. Een mogelijkheid is om per opleiding 1 account aan te schaffen en deze centraal te beheren.

Omdat Zuyd geen AVG-overeenkomst heeft met Padlet moet je bewust zijn van de informatie die je aan studenten vraagt om te delen op een Padlet. Als docent heb je een account nodig, studenten kunnen anoniem blijven en hebben geen account nodig.

2 reacties op “Nog meer met Padlet”

  1. […] ook blogbericht Nog meer met Padlet (oktober […]

  2. […] Nog meer Padlet door Judith van Hooijdonk […]

Laat een antwoord achter aan Digitale Didactiek | Padlet Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.