Formatief evalueren, mogelijkheden in Moodle

25 april 2019

Xandra Janssen en Frans Roovers organiseren sessies rondom het thema formatief evalueren. Xandra licht de theorie toe en Frans oefent praktische mogelijkheden binnen Moodle met de deelnemers. Hieronder een korte samenvatting van de onderdelen die aan bod komen.Wil je ook zo’n workshop binnen Zuyd, neem dan contact op met onderwijsontwikkeling.zuyd.nl.
De meeste links verwijzen naar de Moodle cursus ‘Verdieping Moodle voor docenten‘, deze is alleen beschikbaar met een Zuyd-account.

Formatief evalueren

In Moodle kun je op allerlei manieren leeractiviteiten inzetten waarbij je de studenten kun laten oefenen met de leerstof. We noemen dat formatieve evaluatie: door te oefenen krijgen studenten inzicht in voortgang en begrip rondom de te leren onderwerpen. In thema 4: Toetsen (Formatieve evaluatie) vind je hierover meer informatie, ook de handleidingen van de hieronderstaande Moodle activiteiten.

Voorgangsbalk
Je kunt bij activiteiten instellen dat studenten ze als ‘voldaan’ kunnen markeren en je kunt dit ook automatisch laten doen als voldaan is aan een aantal voorwaarden. In de voortgangsbalk kun je dit toonbaar maken door essentiële onderdelen op te nemen die dan van kleur veranderen. De voortgangsbalk kan studenten helpen het overzicht te houden over welke onderdelen al zijn gedaan.
Meer info over activiteitsvoltooing
Meer info over de voortgangsbalk

Fora
In Moodle zitten verschillende fora-mogelijkheden elke met hun specifieke kenmerken en toepassingen. In de workshop is een blogstijlforum gebruikt om elkaar voor te stellen.
Het is zo ingeregeld dat de voortgangsbalk pas een kleurtje krijgt als je een blogpost schrijft en als je op iemand reageert.
Meer info over fora

Video met vragen
In de workshop worden de mogelijkheid getoond om verschillende vraagtypen te plaatsen in bestaande YouTube filmpjes. Deze leeractiviteit komt van een externe plug in die in Moodle is geïntegreerd (H5P). Het is de moeite waard eens naar de mogelijkheden te kijken want H5P biedt meer dan 30 extra activiteiten aan met interessante mogelijkheden.
Meer info over video met vragen

Realtime quiz
In Moodle zitten verschillende soorten quizzen en testen elk met verschillende kenmerken en toepassingen.
In de workshop is gebruik gemaakt van de realtime quiz waarbij je als docent tijdens een hoorcollege of bijeenkomst met studenten vragen kunt stellen over een onderwerp. Je kunt als docent meteen zien wat de antwoorden zijn zodat je deze input meteen in je les kunt verwerken (‘hebben de studenten dit onderdeel begrepen of moet ik iets beter uitleggen‘).
Meer info over realtime quiz

Space invaders (quizventure)
Een leuk tussendoortje is het spel ‘space invaders’ waarbij je met een ruimteschip de juiste antwoorden moet neerschieten. Deze activiteit maakt gebruik van multiple choice vragen die in een cursus zitten. Je kunt in je cursus werken met vragenpools en je kunt daar ook kiezen welke vragenpool je moet gebruiken voor het spel.
Meer info over quizventure

Peerfeedback (workshop)
Een bijzonder interessante maar tegelijk ook complexe leeractiviteit is ‘workshop’ waarbij je studenten elkaars werk kunnen beoordelen of voorzien van feedback. Als docent moet je daar een aantal voorbereidingen voor treffen en je moet van te voren goed nadenken hoe je het wil gebruiken. Er zijn verschillende stadia die je moet doorlopen (klaarzetten opdracht, laten inleveren opdracht, elkaars werk nakijken, beoordelingsfase). Er zijn ook verschillende soorten van feedback en beoordelingen die je kunt gebruiken. In de workshop is gebruik gemaakt van de mogelijkheid om elkaar feedback te geven zonder daar een beoordeling aan te koppelen.
Meer info over workshop

Geleerde les
De workshop eindigt met de vraag om feedback. Daarvoor wordt de leeractiviteit ‘dagboek, journal’ gebruikt. Je kunt studenten dit laten gebruiken om binnen een cursus ze de ruimte te geven om te reflecteren. De teksten zijn alleen door de docenten te lezen en je kan ook feedback geven.
Meer info over journal

2 reacties op “Formatief evalueren, mogelijkheden in Moodle”

  1. Niek Delfgou schreef:

    Dag,
    Ik ben als hogeschool docent digitale didactiek en Blended leren van de Hanzehogeschool in Groningen nieuwsgierig naar deze mogelijkheden. Is er op een of andere manier een mogelijkheid om zonder account deze workshops of teksten toch te bekijken? Ik hoor graag van u.

    • Judith van Hooijdonk schreef:

      Hallo Niek,
      Bedankt voor je belangstelling.
      Frans Roovers neemt via e-mail contact met je op.
      Groet,
      Judith

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.