Didi Joppe

 

didi.joppe@zuyd.nl

 

 

 

 

 

“Don’t limit yourself. Many people limit themselves to what they think they can do. You can go as far as your mind lets you. What you believe, you can achieve.” Mary Kay Ash

Technologie inzetten in het onderwijs is méér dan alleen het inzetten van een of andere tool, of de nieuwste technologie gebruiken. De vraag is altijd: wat wil je bereiken? Naar welk effect ben je op zoek? Welk doel wil je ermee bereiken? Als je dat weet, welke tool is dan het meest geschikt en past die tool bij de onderwijskundige en didactische visie van de opleiding? Hoe ga je vervolgens deze tool inzetten in een leeractiviteit? Hoe ontwerp je eigenlijk blended leren? Hoe ziet een mix tussen face-to-face en online leren eruit, welke stappen neem je dan? Zo maar een paar vragen als je denkt aan technologie-ondersteund leren.

Sinds de jaren ’80 toen computers nog bakbeesten waren met een groen scherm en MSDOS als voertaal, ben ik geïnteresseerd in deze apparaten. Erna kwam het internet, 15 minuten inbellen met een trage modem, en 15 minuten wachten totdat één email binnenkwam… Maar wat een prachtige ontwikkelingen allemaal. Toen ik in de jaren ’90 met de lerarenopleiding pedagogiek startte, kon ik toen niet vermoeden dat onderwijs en technologie mijn pad zou worden.

Als docent pedagogiek bij de opleiding Sociale Studies bij Zuyd, ben ik al gauw gestart om te experimenteren met technologie tijdens hoorcolleges. Een quiz na afloop om kennis te testen, het samen met studenten maken van online mindmaps of opdrachten uitvoeren met behulp van een Padlet. In mijn huidige studie, master onderwijswetenschappen bij de Open Universiteit, volg ik nog steeds dit pad. Dit jaar start ik aan mijn thesis met als onderwerp ‘wat hebben studenten nodig aan vaardigheden om succesvol blended te kunnen leren?’. Ik richt mij hierop de combinatie van op digitale- en informatievaardigheden, online samenwerken en zelfgestuurd leren.

Momenteel werk ik als onderwijskundig adviseur bij de Dienst Onderwijs en Onderzoek. Mijn aandachtsgebieden zijn digitaal toetsen, ontwerpen van blended onderwijs en ben ik betrokken bij het traject rondom de nieuwe DLO. Daarnaast werk ik als onderwijskundige bij de faculteit Gezondheidszorg en in die rol maak ik deel uit van de Werkgroep Ondersteunende Kaders van Zuyd Professional. Tevens ben ik lid van de Kenniskring Technologie-Ondersteund Leren.

 

 

Reacties zijn gesloten.