3. Gebruik voorbeelden 

3. Gebruik voorbeelden 

Op het moment dat studenten hun eerste stappen zetten in het verwerven van nieuwe kennis of vaardigheden, is het effectief om te werken met voorbeelden. Zo’n voorbeeld kan een uitgeschreven uitwerking van een oefening zijn, de docent die de nieuwe vaardigheid demonstreert, of concrete voorbeelden bij een abstract begrip. Belangrijk daarbij is om de genomen stappen te verklaren, samen met de achterliggende principes. Stimuleer studenten ook om voorbeelden zelf te proberen verklaren en te vergelijken.

Kern: Uitgewerkte voorbeelden die uitleggen – Demonstreer nieuwe vaardigheden – Illustreer met concrete voorbeelden

Meer informatie over deze bouwsteen op OU-website Wijze Lessen


Hoe kun je Moodle  inzetten om voorbeelden te gebruiken?

  • Veel docenten maken gebruik van het geven van opdrachten die studenten moeten inleveren en die voorzien worden van feedback. Deze leeractiviteit zou je ook kunnen vormgeven met behulp van voorbeelden. De Moodle-activiteit Opdracht geeft hiervoor veel mogelijkheden, zoals dat na het inleveren van een concept-uitwerking, bijvoorbeeld van een analyse van een bepaald vraagstuk automatisch een uitgewerkt voorbeeld beschikbaar komt. Een vervolgopdracht zou kunnen zijn, om hun eigen werk te vergelijken met de uitgewerkte ‘correctie’ versie en eventuele vragen of onduidelijkheden te verzamelen via een forum. Ook de activiteit Studentfolder is hiervoor geschikt. In tegenstelling tot de Opdracht-activiteit waarbij de ingeleverde documenten alleen zichtbaar zijn voor docenten kan met de optie Studentfolder ingeleverde opdrachten ook zichtbaar worden gemaakt voor mede-studenten.
  • Moodle is uitermate geschikt om docenten te laten demonstreren hoe een oefening wordt uitgewerkt, gesprekstechnieken te laten zien of hoe een handeling wordt uitgevoerd. Dat kan namelijk prima met video’s die al beschikbaar zijn of die door docenten worden gemaakt en op Mediasite, de mediaserver van Zuyd worden geplaatst. Door middel van een koppeling zijn deze heel eenvoudig toe te voegen in een Moodle-cursus. Het voordeel hiervan is, dat je kunt inzoomen op belangrijke details, bijvoorbeeld bij een tactiele handeling. Een voorbeeld is het aanleggen van een infuus. Verder kun je in video’s wijzen op details (bijvoorbeeld via de cursor of via een ‘high light’-tool). Het voordeel is ook dat studenten de video in eigen tempo kunnen bekijken. Ook kun je video’s afwisselen met vragen waarmee je kunt kijken of studenten de demonstratie hebben begrepen. Het is zelfs mogelijk om vragen in de video te plaatsen (oa met H5P Interactieve Inhoud). Deze video’s kun je opnemen in elke Moodle-bron zoals een label, een pagina etc.
  • Concrete voorbeelden geven bijvoorbeeld ter verduidelijking van een abstract begrip of concept werkt effectief als woorden beeld gebruikt worden. Animaties kunnen hier ook een belangrijke rol bij spelen. Hiervoor geldt ook dat al deze vormen zijn toe te voegen aan Moodle-bronnen.

Welke andere tools kun je gebruiken om voorbeelden te gebruiken?

Wil je video inzetten voor (geautomatiseerde) feedback kijk dan naar de verschillende mogelijkheden wat je allemaal met video kunt doen. Het voordeel van video dat je handelingen kunt laten zien en kunt inzoomen (via een ‘high light’-tool) op belangrijke details. Screencasting is hiervoor een handige tool. En handige, leuk, maar een grote tijdsinvestering is het maken en inzetten van animaties, bijvoorbeeld met behulp van Powtoon.

Zie ook themapagina over video

Meer informatie op het blog van Wilfred Rubens

 

Terug naar het overzicht

Reacties zijn gesloten.