Videocommunicatie

29 september 2016

Videocommunicatie

Videoconferencing biedt de mogelijkheid om op afstand samen te werken. Een virtual classroom is een variant hierop.

In een speciaal ingerichte ruimte met camera, groepsmicrofoon en extra groot scherm voor de deelnemers kun je een ‘distance’ onderwijsgroep organiseren. Je kunt elkaar zien, horen en samenwerken aan een document of een presentatie geven. Het ene scherm laat de deelnemers zien, het andere scherm de presentatie.

Bij sommige applicaties is het mogelijk om in kleine groepen op te splitsen en tijdens de sessie te vergaderen in aparte omgevingen. Via Office 365 en andere parallel meedraaiende applicaties kan je ook samenwerken in een document, Powerpoint en dergelijke.

Afhankelijk van de wijze waarop je videocommunicatie gaat inzetten, hoeveel personen, de kosten en welke kwaliteit gewenst is door gebruikers, moet er een keuze gemaakt worden voor bepaalde hardware en software. Programma’s als Skype, Facetime of Google Hangouts (gebruikt met webcam) kunnen ingezet worden in 1 op 1 videocommunicatie, maar zijn minder bruikbaar wanneer je met meer dan twee personen/locaties tegelijkertijd wilt videocommuniceren. In dat geval biedt Teams een uitkomst.

Bij Zuyd wordt videoconferencing met Microsoft Teams ondersteund.  Voor webinars kan alleen Teams gebruikt worden. Uiteraard kunnen weblectures en live streams wel verzorgd worden vanuit de collegezalen en de studio’s met een reguliere Mediasite opname.

 

Videocommunicatie in het onderwijs – didactische toepassingen

Videocommunicatie kan op verschillende manieren in het onderwijs worden ingezet.

  • samenwerken/vergaderen op afstand;
  • raadplegen van een deskundige/expert op afstand;
  • begeleiden, observeren en beoordelen van studenten op afstand;
  • online spreekuur;
  • studenten taalonderwijs kunnen met native speakers bellen om zo te oefenen.

Etiquetteregels voor videoconferencing

  1. Geef de deelnemers tips mee zoals licht kwaliteit, niet voor een raam zitten, geluid op afstand van de microfoon etc..
  2. Zorg dat je het programma goed kunt bedienen, maak eventueel gebruik van een korte training door je lokale beheerder.
  3. Test alles van tevoren goed en zorg ervoor dat je minimaal 5 minuten voor aanvang in het lokaal of voor je PC aanwezig bent. Test ook de functies die je voor de deelnemers van belang acht, bv ‘delen van scherm’.
  4. Zet zaken die je wilt delen met de anderen van tevoren klaar (geen overbodig klikken en zoeken).
  5. Vraag voor aanvang iedereen of ze elkaar goed kunnen verstaan en zien.
  6. Begin met de doelstellingen van de bijeenkomst en geef aan hoe je de vergadering wilt organiseren (elkaar uit laten praten).
  7. Kijk regelmatig in de camera als je aan het woord bent en praat niet te snel.
  8. Eventueel je hand opsteken als je iemand wilt onderbreken en wilt reageren.
  9. Wees to the point en enthousiast zodat iedereen het vergaderen op afstand als een verrijking ervaart.

Kwaliteit beeld en geluid

  • Gebruik voor een goede geluidskwaliteit bij voorkeur een headset. Er kan ook gewerkt worden met een externe microfoon en losse boxen. Hierbij moet er echter goed op gelet worden dat het geluid van de boxen niet gaat ‘rondzingen’ (geeft echo en/of storend geluid).
  • Gebruik een webcam die een goede beeldkwaliteit levert.
  • Werk als het kan met een vaste internetverbinding. Een draadloze internetverbinding werkt over het algemeen prima, maar is soms minder stabiel en dat heeft meteen invloed op de webconferencing-sessie.

Zie ook het blogbericht: Didactiek tijdens online onderwijs met het stappenplan

Meet the Zuyd Expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem. Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt zeker ook een reactie van de Zuyd Experts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.